Bij digitaal toetsen zijn er veel overeenkomsten tussen universiteiten, hbo’s en ROC’s. Viora Eljon, hoofd Bureau Onderwijslogistiek bij UvA en HvA, sprak tijdens de Round Table Digitaal toetsen over haar visie.
Viora sprak tijdens de Webinar-Round Table Digitaal toetsen op de campus met vijf topexperts bij AVEX in Breukelen. De experts pleiten voor maatwerk en voor lef om te experimenteren met onder meer toetsvormen en tussentijds toetsen. Ook is er aandacht voor de logistieke uitdagingen die daarmee samenhang
Digitaal toetsen
Viora Eljon werkt zowel voor de HvA als voor de UvA. “We zijn in 2014-2015 gestart met digitaal toetsen. Het heeft een tijd geduurd om te groeien en om om te schakelen maar tijdens corona zijn we volwassen geworden en hebben we de piek bereikt. Inmiddels wordt bij de HvA en de UvA ver weg het meest – de grote kennistoetsen – digitaal getoetst. Bij de HvA zien we daarnaast dat we waarschijnlijk net over de piek zijn. Daar wordt vanuit de toetsvisie meer ingestoken op programmatisch toetsen oftewel veel verschillende formatieve toetsen, op portfolio opbouwen en op het via producten kennis aftoetsen. Daarom verwacht ik op de HvA de komende jaren een daling van digitaal toetsen.”
Viora vertelt verder de mogelijkheid van programmatisch toetsen. “Ook bij de UvA zie je een verschuiving richting programmatisch toetsen, zij het dat de ontwikkeling minder snel gaat dan bij de HvA. Momenteel proberen we vier jaar vooruit te kijken, tot aan 2028. Beide instellingen hebben een visie op toetsen vastgesteld, maar we merken dat het voor het onderwijs moeilijk is om in de praktijk een vertaling te maken van hoe het onderwijs wil toetsen. Daar komt bij dat er ook nieuwe ontwikkelingen zijn die vragen oproepen zoals de ChatGPT, een chatbot met AI. Dat kan namelijk betekenen dat je toch meer gaat toetsen op de campus, in een veilige setting.”
Nadenken over een andere manier van aftoetsen en het vervolgens vaststellen van een visie kost bovendien veel tijd, omdat er veel partijen bij zijn betrokken, zegt Eljon: “Zo zijn, afhankelijk van de instelling, Onderwijs & Onderzoek en Academische Zaken erbij betrokken. Evenals onderwijsdirecteuren, docenten en examencommissies. Zo’n proces kan ik vanuit de dienst niet versnellen, maar ik moet goed aangesloten zijn. Zo vraag ik de partijen om me tijdig te informeren, zodat ik de benodigde voorzieningen zoals ruimte en hardware kan regelen.”
Gedwongen digitalisering
Volgens Eljon bieden de ervaringen van de gedwongen digitalisering ook bij toetsen tijdens corona mogelijkheden: “Zeker bij het hbo ligt de weg nu open voor een beweging richting bring your own device. Vanzelfsprekend vraagt dat organisatie vanuit ondersteunende diensten. Bijvoorbeeld hoe ga je om met studenten die geen goed werkende eigen device hebben. En met internationale studenten die andere instellingen, zoals een ander toetsenbord hebben?
Eljon komt in het verlengde met nog een do: “Denk erover na hoe je als instelling om wilt gaan met de leverancier van toetsapplicaties. En of je in de cloud wilt toetsen of op eigen servers. Een andere vraag is hoe je samen met je leverancier systemen kunt doorontwikkelen.” Ook de locatie en de logistiek verdient aandacht, zegt Eljon: “Wij toetsen soms ’s avonds op afgelegen locaties. Inmiddels zijn we erachter dat studenten zich daar niet veilig bij voelen. Dus moet je gaan nadenken over beveiliging op de looproute.”
Multidisciplinaire ruimtes
Een volger van het webinar, Joost Bonnema, huisvestingsadviseur bij LSa, vraagt vervolgens naar de ervaringen van de experts met dubbelgebruik van ruimten voor onderwijs en toetsen. Eljon: “Bij de HvA doen we dat wel. We hebben laptopkarren op de campus staan en die gebruiken we in onderwijsruimtes bij kleinschalige decentrale digitale toetsen.”
Eljon: “In het verlengde daarvan: ga niet de komende vijf jaar bepalen hoe we het gaan doen. Want het domein is nog in ontwikkeling. Daarom ben ik voor het kortcyclisch met elkaar overleggen. Bijvoorbeeld elke week of paar weken met een kleine taskforce. Daarmee houd je de ontwikkelingen klein. Als je verder bent, kun je vervolgens instellingsbreed een visie gaan bepalen.”
Benieuwd naar de andere deelnemers? Lees het hele Round Table verslag hier